четвъртък, 2 април 2015 г.

Сладка каша от брашно

Тази сладост ми е останала от съвсем ранните детски години. Когато ходех при баба ми /лека й пръст/, тя с удовоствие ми приготвяше тази бърза и сладка вкусотия. Първоначално вместо захар беше с мед, но после като захарта стана по достъпна и не толкова дефицитна, го правеше със захар. Да се върнем назад във времето на нашите баби и дядовци. Ето рецептата.

Продукти: 1 и 1/3 ч.ч. /200мл./ бяло брашно, 500 мл вода, 1 ч.ч. захар, 1 ванилия, 2 с.л. мед, 30 г краве масло.

Начин на приготвяне: Предварително се приготвя сироп от водата, захарта, меда и ванилията. Вари се около 10 мин. на умерена температура и се оставя да изстине, но не напълно, а да е леко топъл.
В тенджера /тиган/ с дебело дъно на умерена температура се запича пресятото брашно докато покафенее леко. Бърка се постоянно. После постепенно заливаме с топлия сироп, бъркайки с телена бъркалка, да не се получат бучици. Бърка се до гладка смес и леко сгъстяване. Прибавя се маслото и отново се бърка до еднородна смес. Отнема се от огъня.
Разпределя се в чинийки /чашки/ и оставя да изстине няколко часа на студено да стегне. Може да се пропусне тази процедура и да се консумира непосредствено след изстиването – около 20 мин.

Това е базовата основа. Вместо вода може да се използва прясно мляко. Количеството вода може да бъде различно, в зависимост дали искате кашата да бъде по гъста или по рядка. В сиропа може да се добавят различни ароматизатори, прясно изцедени сокове от цитрусови и други плодове. Преди да бъде разсипана в чашки /чинийки/ в кашата може да се сложат попарени, изцедени сушени плодове, стафиди, леко препечени и натрошени орехи.
След като е престояла 24 часа в хладилник. Сервирана с топинг.

Добър апетит!

6 коментара:

  1. Това нещо е много, много вкусно. Спомням си, че съм хапвала нещо подобно, но не приготвено от моята баба или майка, а от някоя съседка. Интересна рецепта, която с радост ще изпрабвам още довечера!
    Благодаря! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря!
      Тази рецепта ми напомни за безгрижните отминали години и доброто старо време. Както и за много любими хора, които не са вече между нас. Царство им небесно! Поздрави!

      Изтриване
  2. Аз никога не съм опитвала, но запазвам за проба, страшно ме заинтригува, а и изглежда толкова сладко! Като всичко от ръцете на баба. :)
    Поздрави, Ванка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря! От баба е всичко вкусно, както се казва. :) Поздрави Гери!

      Изтриване
  3. Ванка, прав си, че е голяма вкусотия!! Моята баба я правеше с петмез от дини и й казваше домашна халва и няма да казвам какъв вкус и аромат имаше - на лято, леко карамелено, просто великолепно!! Колко ми липсва!! Не че не зная технологията и не мога да я приготвям (правила съм я много пъти), но вече на село никой не прави петмез от дини, а това е нещото, което прави вкуса й уникален (поне за мен)!! Благодаря ти, Ванка, за идейката да си припомним бабините гозби :)!
    Поздрави и хубави празници!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Руми!
      Аз, след като е готова я поднасям залята с петмез, някакво сладко - лично предпочитам от праскови, или топинг.
      Поздрави и Светли Великденски празници!

      Изтриване